Vraag
Profielfoto van Jaron Schnitzer
Profielfoto van Jaron Schnitzer Jaron Schnitzer 16 december 2021

Hoe geven verschillende learning communities vorm aan Lerend Vermogen?

Met de vier GROZzerdammen worden er regelmatig Community of Practice (CoP) sessies georganiseerd op de verschillende bouwstenen om met elkaar en landelijke organisaties kennis en kunde uit te wisselen. Op 30 november was er een sessie op Lerend Vermogen, die werd georganiseerd door Fontys vanuit GROZzerdam Vitaal in Brainport. Tijdens deze sessie stond de volgende vraag centraal: ‘Hoe kunnen we het leren van de burger in de wijk vormgeven binnen GROZzerdam?’ De sessie bestond uit een introductie door Jasper Marten, inwoner en vrijwilliger in de Achtse Barrier in Eindhoven, en Miranda Snoeren, lector Professionele Werkplaatsen. Vervolgens hebben we aan de hand van het LOS model (Lerend en Onderzoekend Samenwerken) kennis en ideeën uitgewisseld over het samen optrekken met de burger in leergemeenschappen. We hebben waardevolle tips verzameld, onder andere over: • Het vormgeven en onderhouden van relaties -> gelijkwaardig en zichtbaar aanwezig zijn • Leiderschap en autonomie -> geef de wijkbewoner ook een rol • Samen richten en herinrichten -> geen dichtgetimmerd plan, maar doen wat werkt • Het vrijmaken van mensen en middelen -> vergoeding voor actief betrokken bewoners Hiermee kunnen we elkaar verder helpen om onze learning communities vorm te geven en tot een succes te maken. Onze vervolgvraag nav deze sessie is: Hoe geven andere learning communities vorm aan de bouwsteen Lerend Vermogen? Welke ambities, doelen en concrete activiteiten hebben jullie hierbij voor ogen? Mochten jullie meer willen weten over deze CoP sessie, kijk dan in de groep ‘bouwsteen Lerend Vermogen’. Hierin staan de presentatie van de bijeenkomst, de uitkomsten van de kennisuitwisseling op Mural, en het artikel over het LOS-model.
Organisatie en/of werkgebied

GROZzerdam Vitaal in Brainport, regio Eindhoven.

Vanuit Fontys Hogescholen

Beantwoord de vraag van Jaron